Konpetentside täiskirjeldusega saab tutvuda SIIN
Konpetentside täiskirjeldusega saab tutvuda SIIN
1. Valdab koolitusel käsitletavat valdkonda/teemat/ainet, hoiab end kursis valdkondlike uuendustega, arvestades valdkonna- ja ainealase teadmuse, teaduspõhisuse ja parimate praktikate ning õppekavast/koolitusprogrammist tulenevate nõuetega.
Mina oman kaht kõrgharidust, olen sotsiaalteaduste magister. Töötan Viru-Nigula valla kultuurikeskuses kultuurikorraldajana ja Kersti Võlu Koolituskeskuses projektijuhina.
Olen kultuuri valdkonnas tegutsenud juba üle 12 aasta. Alates aastast 2012 kuni 2019. aastani olin Sillamäe Kultuurikeskuse direktor. Olles kultuurikeskuse direktor ja asutuse meeskonna eestvedaja, toetasin alati oma töötajate arengut ja soovi õppida. Lõin sellised tingimused, mis soodustasid õppimist. Õpetasin uusi töötajaid tööle asumisel, korraldasin ja viisin igasuguseid koosolekuid läbi. Nüüd juba 3,5 aastat töötan kultuurikorraldajana Viru-Nigula valla kultuurikeskuses. 2021. aastal läbisin kultuurikorraldaja täiendkursuse ja sain kultuurikorraldaja kutse, 6. tase. Konsulteerin oma kolleege ja töötajaid ürituste korraldamisel ja planeerimisel, pärast seda analüüsimisel.
2022. aasta augustist töötan projektijuhina koolituskeskuses. Juba teist aastat kestab meie koolituskeskuses sotsiaalne projekt “Üheskoos saame hakkama”, mis on mõeldud pikaajalistele töötutele. Lisaks projektijuhi rolli täitmisele olen projektis ka rühmajuht. Antud projekti raames viin läbi koolituse “Kuidas koostada CV ja motivatsioonikirja”. 2022. aastal õpetasin arvuti kasutamist täiskasvanud õppijale (individuaalõpe). Hetkel õpetan vabatahtlikult kolleegidele Viru-Nigula valla kultuurikeskuses eesti keelt.
Töötades koolituskeskuses, tegelen ka koolituste korraldamisega ja inimeste nõustamisega, aitan inimestel valida sobivaid koolitusi, uurides nende soove ja eesmärke. Korraldan koolitusi, koostan koolituste kavasid partneritele, koolituste tellijatele vastavalt nende vajadustele. Suhtlen Olen ka Sillamäe linnavolikogu sotsiaal- ja lastekaitsekomisjoni esimees ja käin kord kvartalis pensionäride keskuses Sillamäel. Korraldame ja viime läbi kohtumisi erinevatel eluteemadel: sotsiaalne kaitse Sillamäel ja toetused, digiteenuste kasutamine igapäevases elus ja turvalisus Internetis, õppisime koostama taotlust raha taotlemiseks aastavahetuse õhtu korraldamiseks pensionäride keskuses.
2. Teab täiskasvanukoolituse põhiprintsiipe ja lähtub koolitusel täiskasvanud õppija eripäradest.
Täiskasvanud õppijana ja eriti täiskasvanute koolitajana väärtustan ja alati pean andragoogika põhiprintsiipidest kinni. Andragoogikas jälgitakse kuut põhiprintsiipi (Knowlesi järgi). Need on:
tolerantsus ehk sallivus ja respekteerimine
empaatia
partnerlus
dialoog ehk elav mõttevahetus
sõltumatus
vabadus
On tähtis meeles pidada, et õppija on iseseisev, kujunenud isiksus, kellel on oma oskused ja kogemused, teadmised, ootused ja nõudmised, motivatsioon ja vajadus. Oma töös alati toetun nendele printsiipidele, austan õppijaid, suhtun kõikidesse võrdselt (sõltumata sotsiaalsest staatusest, haridusest, kogemusest, soost, rahvusest jne), pean iga õppija arvamusest lugu, kaasan õppijaid tegevusesse ja õppeprotsessi, motiveerin neid mõtlema, tegutsema iseseisvalt ning mitte kartma oma arvamust avaldada. Austan ja väärtustan inimesi, kes õpivad. Toetan elukestvat õpet. Püüan luua vaba, rahulikku, meeldivat ja komfortset atmosfääri (eriti aitab huumor, näited elust).
Vaatamata sellele, et tegu on täiskasvanute õppimisega, ja nad tulevad õppima teadlikult, tundub, et nad peaksid olema valmis aktiivseks õppimiseks, aga kõik inimesed on erinevad, erinevate iseloomude ja hoiakutega. Keegi vajab rohkem aega, et harjuda uues rühmas, keegi üldse ei oska ja ei armasta avalikult esineda ja avaldada oma arvamust, keegi kardab eksida ja seepärast eelistab üldse mitte osaleda arutelus. Põhjuseid võib olla palju. Tähtis on luua niisugune atmosfäär, et suhted rühmas oleksid sõbralikud, et iga osaleja arvamusi austatakse võrdselt, et küsimustele vastates ei kardaks inimesed eksida.
On oluline, et õppijad tunneksid end rahulikult, mugavalt, et neil tekiks soov aktiivseteks saada, esitada küsimusi, osaleda arutlustel, rühmatöödes, teisisõnu õppida iseseisvalt. Selle aitavad saavutada andragoogika 6 põhiprintsiipi, mida järgin alati oma töös ja suhtlemises inimestega.
3. Väärtustab täiskasvanud õppijat, järgib oma töös eetilisi norme
(vt lisa 3 „Täiskasvanute koolitaja eetikakoodeks“) ja konfidentsiaalsusnõudeid, hoiab kutse mainet.
Iga inimene on isiksus, ta on huvitav ja väärtuslik. Ta on osa meie elust, maailmast ja seltskonnast. Ma hindan väga iga inimese teadmisi ja kogemusi. Suhtun alati inimestesse võrdselt. Minu jaoks ei oma tähtsust, mis taustaga inimene on. Kõik inimesed on minu jaoks huvitavad ja võrdsed, sõltumata staatusest, soost, rahvusest, vanusest, eelnevast elu- või töökogemusest. Projektis “Üheskoos saame hakkama” on väga erinevad osalejad: osalise töövõimega, täielikult töövõimetu, ajutise kaitse saajad (sügava psühholoogilise traumaga), erivajadustega inimesed, mitme kõrgharidusega inimesed, noored ja täiskasvanud. Aga igaüks neist vajab tähelepanu ja toetust. Mulle meeldib suhelda inimestega ning vahetada mõtteid ja kogemusi. Iga inimene on unikaalne. Oma töös lähtun alati inimeste soovidest ja vajadusest. Uurin, mis on nende eesmärgid. Samuti arvestan inimeste erinevusi, õppimisvõimalusi ja püüan leida individuaalse lähenemise. (Näiteks eakas inimene, kes õppis arvuti kasutamise koolitusel). Järgida oma töös eetilisi norme aitab mul “Täiskasvanu koolitaja eetikakoodeks”. Tean, et mõnikord võin ise ka eksida, aga ma oskan oma eksimist tunnistada ja parandada vead. Alati õpin ise ka koos teiste õppijatega. Ma väärtustan neid täiskasvanuid, kes on valmis panustama oma arengusse ja õppimisesse, ohverdades oma vaba aja, võttes selle peredelt ja lähedastelt inimestelt ära. Need, kes suudavad ennast täiendada ja arendada, oma töö- ja isikliku elu kõrvalt, on minu jaoks kangelased. Väärtustan neid ja toetan.
4. Järgib täiskasvanuõpet ja teisi valdkonna tegevusi reguleerivaid õigusakte.
Töö ja info peab igas valdkonna olema usaldusväärne ja kooskõlas seadusega - toetuma kehtivale seadusandlusele. Koolituse vajalikkus ja edukus sõltub ka erinevatest strateegilistest dokumentidest (arengukavadest).
Oma töös järgin ja juhindun:
Täiskasvanute koolitaja “töö aabits” on täiskasvanute koolituse seadus. Täiskasvanute koolituse seadus–Riigi Teataja
Abiks on ka täiskasvanute koolituse seaduse seletuskiri ja täiskasvanute koolituse seaduse juhend (leitavad Täiskasvanuharidus | Haridus-ja Teadusministeerium (hm.ee) )
Õppekava koostamisel on oluline järgida Täiendkoolituse standardit. Täienduskoolituse standard–Riigi Teataja
Haridusvaldkonna arengukava 2021-2035. haridusvaldkonna_arengukava_2035_2810.pdf (andras.ee)
Hiljuti ilmunud “Koolitaja kompass” on ka suur abi täiskasvanute koolitaja töös. 2022_juhendmaterjal._koolitaja_kompass.pdf (andras.ee)
Kuna töötan kultuurivaldkonnas, siis suureks abiks on Kultuuri arengukava 2030. Kultuuri arengukava 2021-2030 | Kultuuriministeerium
Oma töös juhindun ka järgmistest dokumentidest:
Viru-Nigula valla arengukava 2022-2030 cfc0ef27-9468-4ab7-8a01-4779e9f202d8 (viru-nigula.ee)
Lääne-Viru arengustrateegia 2023-2035 Microsoft Word - Lääne_Viru AS 27.09.22 avalikule arutelule (virol.ee)
Ida-Viru maakonna arengustrateegia 2023-2035 Ida-Virumaa arengustrateegia 2023-2035 (ivol.ee)
5. Annab õppijatele tagasisidet kogu koolitusprotsessi vältel.
Väga tihti vajab täiskasvanu õppija veelgi rohkem toetust ja tagasisidet kui kunagi lapsepõlves. Kogu elu jooksul kujunesid täiskasvanud inimestel oma hirmud, hoiakud, uskumused ja arvamused. Väga tähtis on toetada õppijaid kogu õppimisprotsessi vältel. Õppekursuse jooksul annan alati tagasisidet peale iga täidetud ülesannet, arutame ja analüüsime, mis õnnestus suurepäraselt, aga mida võiks veelgi paremini teha. Tagasisidet annan nii avalikult (näiteks ühises arutelus peale rühmatööd) kui individuaalselt (räägime pausidel, vastan küsimustele, võin saata tagasiside meilile). Kursuse lõpus täidavad osalejad küsimustiku ja annavad oma tagasiside, mis meeldis, mis ei meeldinud, mis omakorda aitab mul arvestada märkusi ja ettepanekuid järgmise koolituse ettevalmistamisel. Osalejatel on võimalik pöörduda küsimustega ka peale kursuse lõppu.Alati konsulteerin ja toetan oma kolleege erinevates küsimustes.
6. Kasutab koolitustel korrektset läbiviimise keelt kõnes ja kirjas.
Olen veendunud, et koolitaja on kohustatud valdama korrektset keelt nii kõnes kui kirjas. Selleks peab koolitaja ennast alati täiendama. Koolitaja peab oskama kasutada erialast terminoloogiat selleks sobivas kohas ja mahus. Koolitaja keel peab olema korrektne ja õige, samas aga igale osalejale selge, arusaadav ja kättesaadav.
Minu emakeel on vene keel, eesti keelt oskan C1-tasemel. Kuigi mul on C1-taseme sertifikaat juba olemas, ülikoolis õppisin eesti keeles ja elus on piisavalt keelepraktikat, ei väsi ma oma eesti keele oskust parendamast ja lihvimast. Hetkel ka jätkan õppimist eesti keele õpetajaga. Viimase kahe aasta jooksul läbisin järgmised koolitused: Ärialane inglise keel 200t, ärialane eesti keel 200t, eesti keele kursus C1-tasemel 120t. Osalesin keele- ja kultuuri tundmise klubis ja keelekohvikutes.
Oma keeleoskuse rikastamiseks loen raamatuid, artikleid, materjali nii eesti kui vene keeles, mõnikord ka inglise keeles. Külastan erinevaid üritusi ja sündmusi keele rikastamiseks ja keelepraktikaks.
Oma töös kasutan pidevalt nii eesti kui ka vene keelt. Kogu dokumentatsioon ja projektid, aruandlus jne on eesti keeles. Koolitused toimuvad, sõltuvalt rühmast, kas eesti või vene keeles. Õppematerjalid on nii eesti kui ka vene keeles.
7. Kasutab asjakohaseid info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) vahendeid õppeprotsessi ettevalmistamisel, läbiviimisel, hindamisel ja enesearengu toetamisel; oskab allikakriitiliselt veebipõhist infot otsida; teab digiõppe võimalusi ja oskab kasutada sobilikke meetodeid digiõppe läbiviimiseks täiskasvanute koolituses; oskab luua, kasutada ja jagada veebipõhiseid materjale.
Tänapäeval ei ole võimalik ette kujutada elu ilma erinevate info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendite kasutamiseta. Meie maailm areneb nii kiiresti ja kui sa ei sammu ajaga ühte jalga, siis kukud sellest “masinast” välja. Oma kursuse ettevalmistamisel kasutan MS PowerPointi, Canva, GoogleDocs, MS Word, MS Excel, Youtube. Oma töös kasutan igasuguseid pildi- ja videomaterjale, järgides autoriõigusi ning alati viitan allikatele ja autoritele. Teha koolitust huvitavamaks ja atraktiivsemaks aitab mul slido või kahoot. Materjali töötlemisel, otsingul ja valimisel kasutan alati ainult usaldusväärseid allikaid. Oluline on olla ettevaatlik Internetis töötades ning järgida küberhügieeni, oskan suhtuda materjalidesse ja allikatesse kriitiliselt. ( Antud teemasse tõi selguse Meediakirjaoskuse koolitus - suvekool, milles osalesin eelmise aasta augustis.) Selleks, et suurendada oma digipädevust, läbisin koolitused: Graafiline disain Canva abil ja Photoshopi baaskursus. Ees on mul E-kursus kultuuritöötajate digipädevuse tõstmiseks (alates 06.03.2023, 23t). Oma töös püüan olla alati kaasaegne ja loov. Viisin läbi koolitused, kohtumisi ja infotunde ka Zoom veebikeskkonnas.